Sinsi ilerleyen ve erken dönemde hemen hiç belirti vermeyebilen kolon kanserinde en çok obezite ve hatalı beslenme alışkanlıkları sorumlu tutuluyor. Uzmanlar, kanser oluşumunda beslenme alışkanlıklarının %30-35 oranında etkili olduğunu söylüyor.


Kalın bağırsak (kolon) kanserinin ülkemizde en sık görülen kanserler arasında 3. sırada yer aldığını belirten Onkoloji Diyetisyeni Dilşat Baş, bol posalı beslenme tarzının kalın bağırsak sağlığının korunmasındaki önemine dikkat çekerek, “Bunun nedeni ise günlük beslenme planında her 10 gram posa tüketiminin kolon kanseri riskini yüzde 10 oranında azaltmasıdır” dedi.


Diyetisyen Baş, kolon kanserinden korunmak için dikkat edilmesi gereken beslenme alışkanlıkları hakkında şu önerilerde bulundu.



1. Bol posalı beslenin: Çalışmalarda; az posa ile beslenen toplumlarda kolon ve rektum kanserinin daha sık görüldüğü belirlenmiş. Yüksek posa içeren bir diyet ile beslenme, atık maddelerin sindirim sisteminden geçiş süresini azaltarak ve daha ağır, daha hacimli atık maddesi (dışkı) oluşturarak kanser riskini azaltıyor. Bunun yanı sıra bol posalı diyetlerin yağ içeriği genellikle daha az oluyor ve bu sayede de kolon kanserinden koruyucu özellik taşıyor. Yeterli posa tüketimini sağlayabilmek için günlük beslenmede 25-35 gram posa almak gerekiyor.


GÜNLÜK POSA İHTİYACINIZI KARŞILAMAK İÇİN

• Tam tahıllı ekmek tüketin.
• Günde 1-2 porsiyon pişmiş sebze yemeğini düzenli olarak tüketin. Söğüş sebze veya salatayı en az iki ana öğününüze ekleyin. 
• Haftada 2-3 kez kurubaklagil yemeyi ihmal etmeyin. Günlük olarak salata ve çorbalarınızı kurubaklagiller ile zenginleştirebilirsiniz.
• Sade makarna yerine kepekli makarnayı, pirinç pilavı yerine kepekli pirinç veya bulgur pilavını tercih edin.
• Günlük beslenmenize 1-2 yemek kaşığı buğday veya yulaf kepeği veya yulaf ezmesi ekleyin.



2. Meyve tüketimini unutmayın: Meyve de posa açısından zengin besinlerden. Yeterli meyve tüketenler yetersiz tüketenlere kıyasla kolon kanserinden daha fazla korunuyor. Dolayısıyla her gün meyve yemeye özen gösterin. Diyetinizin posa miktarını arttırmak için kabuğu ile tüketilebilen meyveleri çok iyi yıkayarak kabuklarıyla birlikte tüketmenizde fayda var. Kayısı, kırmızı erik ve incir gibi meyveleri, posa açısından zengin oldukları için özellikle kabızlık şikayetiniz varsa beslenmenize dahil edin. Bu durumda özellikle şekersiz kompostolarını tercih etmeniz bağırsak faaliyetlerini arttırmada daha da etkili oluyor. Aşırı meyve tüketimi kolon kanseri açısından ek bir fayda sağlamıyor. Dolayısıyla günde 2-3 porsiyon meyve tüketmek yeterli oluyor.



3. Sarımsağı sofranızdan eksik etmeyin: Sarımsak içeriği yüksek olan diyetlerin kalın bağırsak kanserinden koruyucu etkisi olduğunu gösteren kanıtlar var. Geleneksel beslenmemizde sıkça kullanılan bu çeşni verici sebzeye sofralarınızda biraz daha yer verin.


4. Diyetinizde kalsiyum kaynaklarına yer açın: Yeterli kalsiyum alımı kolon kanserinden koruyucu etki oluşturuyor. Belirlenen miktarlar kadar süt ve süt ürünleri günlük beslenme planınız içinde mutlaka yer almalı. Yetişkin bireyler için 2 bardak süt veya yoğurt ve 60 gr peynir tüketimi yeterli kalsiyum miktarını karşılıyor. Ergenlik dönemindeki gençlerin ise kalsiyum ihtiyaçlarını karşılamak için günde 2 su bardağı süt veya yoğurt, 120 gr peynir tüketmeleri gerekiyor.



5. Kırmızı et tüketimini sınırlandırın: Kırmızı et tüketimi arttıkça kolon kanseri görülme riski yükseliyor. Bu nedenle kırmızı et tüketiminin haftada 500 gramdan daha az olması gerekiyor. Eti pişirirken de yanmamasına dikkat edin, çünkü etin yanmasıyla ortaya çıkan kimyasallar (polisiklik aromatik hidrokarbonlar) kanser öncüsü moleküllerin oluşmasına katkı sağlıyor. Pişirme yöntemi olarak haşlama, ızgara veya fırında pişirme teknikleri kullanılmalı.


6. İşlenmiş et ve et ürünlerinden kaçının: Salam, sosis ve sucuk gibi işlenmiş et ürünlerinin üretimi sırasında renk ve ürün kalitesini korumak amacıyla kullanılan nitrit ve nitratlar kanserojen özellik taşıyor. Bu yüzden işlenmiş et ürünlerinin tüketiminden sakının.


7. D vitamini düzeyinizi kontrol edin: Çalışmalarda D vitamini yetersizliği olan kişilerde kolon kanseri sıklığının yüksek olduğu bildirilmiş. D vitamini düzeyinizin yeterli olup olmadığından emin olmak için tahlil yaptırmanızda fayda var. D vitamini yetersizliği söz konusu ise doktorunuzun tavsiyesiyle gerekli takviyeler alabilirsiniz.



8. Sigara içmeyin alkol tüketiminden kaçının: Çalışmalara göre sigara içmek birçok kanser türünde olduğu gibi kolon kanserinde de riski artırıyor. Dolayısıyla sigara içiyorsanız hemen bırakın, alkol kullanmıyorsanız başlamayın. Alkol tüketiyorsanız miktar ve sıklığını mutlaka azaltın.



9. Salatanız rengarenk olsun: Sebzelere doğal rengini veren maddeler, kanser öncüsü hücrelerin vücuttan uzaklaştırılmasına yardımcı oluyor ve bağışıklık sistemini güçlendirici etki oluşturuyor. Bu sebeple günde 2-3 porsiyon salatayı sofranızdan eksik etmeyin. Salatalarınızın mevsim sebzelerinden oluşmasına ve olabildiğince çok renkte sebze içermesine özen gösterin. Salatalarınızın hem posa hem de protein içeriğini arttırmak için üzerine haşlanmış nohut, kuru fasulye, bulgur, mısır ve yarma ilave edin.


10. İdeal kilonuza ulaşın: Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması verilerine göre; her 100 kişiden 30’u obez ve yaklaşık 35’i de fazla kilolu. Onkoloji Diyetisyeni Dilşat Baş obez veya aşırı kilolu olmanın fiziksel aktivite alışkanlığından bağımsız olarak kolon kanserinin oluşumuna sebep olan risk faktörleri arasında gösterildiğini vurgulayarak şu öneride bulunuyor: “Sağlıklı ağırlığa ulaşmak için gerekli olan beslenme önlemlerini alın. Tek başınıza kilo veremiyorsanız hedef ağırlığınıza mutlaka bir uzman yardımı alarak ulaşın. Özellikle karın bölgesindeki yağlanmaya dikkat edin ve vücut yağ oranının azaltılmasını hedefleyen beslenme planı oluşturun.


10 Recommendations Against Colon Cancer


 

The obesity and malnutrition habits are the most responsible for colon cancer, which is sneaky and can give almost no symptoms in the early period. Experts say that eating habits in cancer development is 30-35% effective.

 

Oncology Dietician Dilşat Baş stated that colon cancer is the third most common cancer in our country. He pointed out the importance of protecting the health of the large intestine of the rich nutrition style, saying, “The reason for this is that every 10 grams of pulp consumption in the daily nutrition plan, 10 percent of the reduction, “he said.
The dietician has suggested the nutritional habits that should be taken care of to prevent colon cancer.

 


1. Get plenty of nutrition: When working; Colon and rectum cancers were more frequent in societies fed with low fiber. Nutrition with a high-fiber diet reduces the risk of cancer by reducing the duration of transit through the digestive tract of waste materials and creating heavier, more voluminous waste (feces). In addition, the fat content of the diet is often less, and in this respect, it is protective against colon cancer. 25-35 grams of pulp is needed to feed daily to ensure adequate pulp consumption.

 

TO MEET YOUR DAILY POSITION NEEDS

• Consume whole grain bread.

• Consume regularly 1-2 meals of vegetable food a day. Add at least two main courses of cold cut vegetables or salad.

• Do not neglect to eat two to three times a week. On a daily basis you can enrich your salads and sausages with legumes.

• Choose whole wheat pasta instead of plain pasta, whole wheat rice or bulgur pilaf instead of rice pilaf.

• Add 1-2 spoonfuls of wheat or oatmeal or oatmeal to your daily diet.

 

Manşet girin


2. Do not forget to consume fruit: fruit and nutrition rich in pulp. Those who consume enough fruit are more protected from colon cancer than those with insufficient consumption. So take care to eat fruit every day. To increase the amount of pulp your diet can be consumed with shells very good to wash the shells with the benefit of consumption. Fruits such as apricots, red plums and figs are rich in pulp, so if you have a constipation complaint, include them in your feed. In this case, especially choosing sugar-free composts is more effective in increasing intestinal activity. Excessive fruit consumption provides additional benefit in terms of colon cancer. Therefore, 2-3 servings a day is enough to eat fruit.

 


Eat plenty of garlic:There is evidence that diets high in garlic are protective against colon cancer. Give your condiments a little more space in this seasonal vegetable that is often used in our traditional nourishment.

 

4. Provide space for calcium in your diet: Adequate intake of calcium is protective against colon cancer. As much milk and dairy products as specified must be included in your daily diet plan. For adults, consumption of 2 cups of milk or yoghurt and 60 gr of cheese meets sufficient amount of calcium. Adolescents need to drink 2 cups of milk or yogurt, 120 gr of cheese a day to meet their calcium needs.

 


5. Limit red meat consumption: As the consumption of red meat increases, the risk of colon cancer increases. For this reason, consumption of red meat should be less than 500 grams per week. Be careful not to burn while the meat is cooked, because the chemicals (polycyclic aromatic hydrocarbons) that come from the burning of meat contribute to the formation of cancer-predominant molecules. Cooking methods such as scalding, grilling or baking techniques should be used.

 

6. Avoid processed meat and meat products: Nitrite and nitrates used to protect color and product quality during processing of processed meat products such as salami, sausage and sausage are carcinogenic. So avoid the consumption of processed meat products.

 

7. Check your vitamin D level:In studies, it was reported that the incidence of colon cancer was high in people with vitamin D deficiency. It is useful to have an assay to make sure your vitamin D levels are adequate. If you have vitamin D deficiency, you can get necessary reinforcements with your doctor’s recommendation.

 


8. Avoid smoking cigarette smoking: According to studies, cigarette smoking increases the risk of colon cancer as well as many types of cancer. So if you smoke, quit immediately, do not start if you are not using alcohol. If you are consuming alcohol, definitely reduce the quantity and frequency.

 

maxresdefault.jpg


9. Make your salad colorful: The substances that give the vegetable natural color help the cancerous cells to remove the cells from the body and make the immune system strengthening effect. For this reason, do not miss 2-3 servings a day from your table. Make sure your salads are made from seasonal vegetables and include as many vegetables as possible. Add boiled chickpeas, dried beans, bulgur, corn and slices to increase both the fiber and protein content of your salads.


10. Get to your ideal weight: according to the Turkish Nutrition and Health Survey; 30 out of every 100 people are obese and about 35 are overweight. Oncology Dietician Dilşat Baş emphasized that being obese or overweight, regardless of physical activity habits, is among the risk factors that lead to the formation of colon cancer, suggesting: “Take nutritional precautions to achieve healthy weight.If you can not lose weight alone, reach your target weight by taking the help of an expert. Pay particular attention to the fat in the abdominal area and establish a nutrition plan to reduce the body fat ratio.

Reklamlar